Problemy z piłą? Jak je rozwiązać?

Problemy z piłą

Popularne narzędzie pracy w lesie, w ogrodzie i na budowach, czyli piła spalinowa łańcuchowa, jest urządzeniem mechanicznym, w którym łańcuch tnący poruszany jest dzięki pracy silnika spalinowego. Piła łańcuchowa jest narażona na wiele usterek i awarii, co związane jest z tym, że podlega ona dużym obciążeniem w trakcie eksploatacji oraz wpływowi warunków, w których jest używana. Z pomocą w wyborze odpowiedniego sprzętu odsyłamy do naszego rankingu pił spalinowych.

Zużyta prowadnica piły 

Tak jak łańcuch prowadnica piły jest elementem, który w miarę upływu czasu zużywa się. Oczywiście najszybciej następuje to wtedy, gdy operujący narzędziem nie dba o prawidłowe smarowanie łańcucha. Jak wygląda zużyta prowadnicy piły? Żeby się przekonać, należy dokonać jej oględzin. Zaczyna się je od czoła. Jeśli na czole prowadnicy zauważalne jest rozdwojenie albo wybranie miejsc zejścia łańcucha z zębatki, oznacza to, że element ten nie nadaje się do dalszej pracy. Kiedy więc wymienić prowadnicę w pile? Właśnie wtedy, gdy zauważy się opisane powyżej braki lub oznaki zużycia. Dlatego też ważnym czynnikiem warunkującym częstotliwość zużycia prowadnicy jest odpwiednio dobrana pilarka.

 

Bardzo często zużyta prowadnica powoduje, że luzuje się łańcuch w pile, co może wywołać jego spadanie. Jest to niebezpieczne dla operatora oraz dla samej pilarki, której elementy napędowe mogą ulec uszkodzeniu. Kiedy więc ktoś zaobserwuje, że luzuje się łańcuch w pile, powinien jak najszybciej wymienić prowadnicę. Powodem nieprawidłowego działania piły może być też sam łańcuch tnący, który już się zużył i wymaga wymiany. 

Zakładanie łańcucha do piły elektrycznej 

Jak odpowiednio założyć łańcuch, by działał prawidłowo? Postaramy się podpowiedzieć w kilku słowach. Zakładanie łańcucha do pilarki elektrycznej zaczynać trzeba od ustawienia jej na stabilnej powierzchni. Następnym krokiem jest zwolnienie hamulca i odkręcenie śrub pokrywy mechanizmu napędowego łańcucha, a także poluzowanie łańcucha. Potem należy zdjąć pokrywę, następnie łańcuch z prowadnicy ( prowadnicę trzeba zdemontować), a na końcu łańcuch z pilarki. Zakładanie łańcucha należy rozpocząć od umocowania prowadnicy do piły elektrycznej.

 

Problemem, który może spotkać każdego operatora, jest również brak smarowania łańcucha w pile spalinowej. Wyrażając się jaśniej, należy powiedzieć, że dzieje się tak wtedy, gdy w urządzeniu zatkany jest przewód dostarczający olej do prowadnicy z łańcuchem lub gdy do zbiornika został nalany zły olej. Dobry olej to ten, który tworzy cienką i odporną warstwę  na całej powierzchni łańcucha, przez co zapewnia płynną i stałą pracę ogniw. Dzięki niemu też ryzyko zacięcia i zerwania się łańcucha jest o wiele niższe. Jak widać, brak smarowania łańcucha w pile spalinowej jest problemem poważnym i wymagającym szybkiego rozwiązania.

Inne problemy z piłą spalinową 

Powtarzającymi się często sytuacjami przy cięciu drzewa czy też innych materiałów są chwile, gdy piła spalinowa sama wchodzi na wysokie obroty lub gdy gaśnie na wysokich obrotach. Co należy wtedy zrobić? Na pewno warto wyregulować gaźnik urządzenia. Trzeba to zrobić używając odpowiednich śrubek z oznaczeniami: L (odpowiedzialna za regulację ilości paliwa w czasie średnich i wolnych obrotów), H ( odpowiedzialna za pracę pilarki w czasie wysokich obrotów) oraz T (odpowiedzialna za zmianę położenia przepustnicy). Odpowiednia regulacja za pomocą tych śrubek powinna zapobiec sytuacji, podczas której piła spalinowa gaśnie na wysokich obrotach, jak i tej, kiedy to piła spalinowa sama wchodzi na wysokie obroty.

Piła spalinowa gaśnie po rozgrzaniu i podczas cięcia. Co robić? 

Jeśli piła spalinowa gaśnie po rozgrzaniu, powodem takiej sytuacji może być złe uszczelnienie wału. Należy więc zamontować nowy uszczelniacz. Warto też sprawdzić gaźnik urządzenia – jego usterka również powoduje sytuację, gdy piła spalinowa gaśnie po rozgrzaniu – oraz wężyk do paliwa, który może być zatkany. W sytuacji, gdy piła spalinowa gaśnie podczas cięcia, należy sprawdzić jaka mieszanka do piły spalinowej jaka została zastosowana w urządzeniu. Czasami jej zły dobór powoduje, że piła spalinowa „dławi się” i gaśnie podczas cięcia. Innym powodem może być oczywiście awaria lub defekt gaźnika. 

Wymiana zębatki w pile spalinowej

Zepsuta zębatka w sprzęgle może wywołać szereg awarii całego układu tnącego piły spalinowej. Może spowodować, że układ tnący będzie się blokował w drzewie, że uszkodzone ogniwa prowadzące w łańcuchu spowodują też uszkodzenie prowadnicy. Zepsuty bęben sprzęgła może sprawić, że nie zadziała układ smarowania, co przyczyni się z kolei do awarii prowadnicy i łańcucha. Jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wymiana zębatki w pile spalinowej. Można tego dokonać samodzielnie, bo czynność ta jest dosyć prosta. Wystarczy tylko mieć pod ręką klucz do świecy lub klucz nasadkowy, odrobinę chęci i umiejętności majsterkowicza. Trzeba pamiętać, że wymiana zębatki w pile spalinowej to najprostszy sposób na uniknięcie całego szeregu awarii, które mogłyby wynikać z użytkowania zepsutej zębatki.