Zaprawa murarska proporcje łopaty

Proporcje zaprawy murarskiej

 

Zaprawie murarskiej zawdzięczamy naprawdę wiele dobrego. To dzięki niej możemy stawiać nasze domy. Składa się ona z kilku składników, które muszą być proporcjonalnie do siebie dobrane, aby zaprawa mogła spełnić swoją budowlaną funkcję. Najbardziej znana jest mieszanka cementowa lub cementowo-wapienna. Jeśli chcemy wykonać ją samodzielnie i co najważniejsze poprawnie, najlepiej wcześniej zapoznać się z przydatnymi wskazówkami.

 

Zaprawa murarska – proporcje

Jak w przypadku każdej branży, tak i tutaj, aby ułatwić sobie pracę, można zakupić gotowe mieszanki zaprawowe, do których przeważnie wystarczy dolać daną ilość wody, którą proponuje producent. Jeśli jednak jesteś typem osoby, która uwielbia od początku do końca każde działanie wykonywać sama, wówczas warto zapoznać się z przydatnymi informacjami, dzięki którym dowiesz się, jak w odpowiedni sposób przygotować wybraną zaprawę. Jak zrobić zaprawę murarską? Wskazówki poniżej.

 

- w pierwszej kolejności należy przeliczyć proporcje. Zaprawa m10 i jej proporcje kształtują się następująco: przygotuj 247 kg cementu, 57 kg hydratyzowanego wapna, 0,94m3 piasku, 290 l wody;

- następnie do betoniarki wlewamy ⅔ wody i cały cement. Uruchamiamy sprzęt i czekamy, aż składniki się połączą. Odpowiednio skomponowana zaprawa murarska to również odpowiednie proporcje łopaty. Więc kiedy zauważamy, że cement z wodą połączyły się, wówczas dosypujemy 2 łopaty piasku, wapno oraz pozostałą wodę;

- kiedy wszystko się połączy i zauważymy, że zaprawa jest zbyt sucha, wystarczy dolać wodę “na oko”, aby za chwilę nie zostać ze zbyt płynną mieszanką;

- po dokładnym połączeniu się kruszyw, wyłączamy betoniarkę na kilka minut, po czym znów ją uruchamiamy i aby zaprawa ponownie się wymieszała;

- po wszystkim można wyłączyć urządzenie i cieszyć się gotową zaprawą.

 

Jeśli na myśl przychodzi nam zaprawa do murowania bloczków betonowych, to jej proporcje i skład powinien być taki sam jak w przypadku zaprawy cementowo-wapiennej.

 

Zaprawa cementowa – jak zrobić?

Zaprawa murarska i proporcje jej składników są bardzo ważne, ponieważ to od tego zależy czy będzie się ona nadawać do użytku. Ten typ zaprawy nie zawiera wapna, a kładzie się go w miejscach, które są narażone na wilgoć. Jest ona dość trudna w nakładaniu, ponieważ nie jest to masa elastyczna. W jej przypadku zalecane jest kupowanie gotowych mieszanek, ponieważ wystarczy nawet najmniejszy błąd i zaprawa nie będzie się nadawała do użytku. Jeśli jednak koniecznie chcemy wykonać ją sami, to np. w przypadku klasy zaprawy M10 wykorzystujemy 294 kg cementu, 1681,7 kg piasku oraz 235,2 litry wody. Każda klasa zaprawy będzie charakteryzowała się zupełnie innymi proporcjami, do jej przygotowania.

 

Zaprawa wapienna – najmniej popularna, ponieważ nie zawiera cementu, dlatego też nie jest odporna na ściskanie. Wapno dobrze wchłania i oddaje wilgoć. Za jej pomocą można murować ściany nośne. Sprawdza się również, kiedy chcemy murować ściany wypełniające. Stosuje się ją do wewnętrznych, jak i zewnętrznych elementów.

 

Zaprawa tynkarska – jak zrobić?

Są dwie szkoły, jeśli chodzi o przygotowanie zaprawy tynkarskiej. Jedna mówi o tym, aby przygotować zaprawę samodzielnie, a druga, aby korzystać z gotowych produktów. W pierwszym przypadku najważniejsze jest, aby proporcje mieszanki były, jak najbardziej zachowane, ponieważ tylko i wyłącznie wówczas będziemy mieli 100% pewność, że będzie ona trwała. Jeśli jednak nie jesteśmy pewni swoich budowlanych umiejętności, wówczas najbezpieczniejszą opcją będzie kupienie półproduktów, do których najczęściej dolewa się jedynie wodę. Złe wykonanie lub dobór zaprawy może być naprawdę opłakane w skutkach. Na co więc zwrócić uwagę?

- nie dolewaj za dużo wody. Najlepiej dodaj jej tyle ile każde producent;

- przygotuj tyle zaprawy, ile potrzebujesz. Nie rób jej na zapas, ponieważ gotowej już masy nie można rozrzedzać ponownie wodą;

- zaprawa musi być nakładana na oczyszczone bloczki, ponieważ jeśli będzie na odwrót, wówczas może mieć problem z dostateczną przyczepnością.